Skip to content

Matkalla kotiin: Kaiutin allaskaapissa – ja sata muuta puhelua

20.12.2021
Minna Kinnunen ja Robin Salmi

Neliosaisessa Matkalla kotiin -sarjassa seurataan 31-vuotiaan Robin Salmen matkaa kotiin – ikiomalle mukavuusalueelleen. Salmi osti asunnon Espoon Mahtinokasta kesällä 2020, ja odotus palkitaan 20. joulukuuta 2021, kun Robin saa ensimmäisen oman kotinsa avaimet ja muuttaa tarkoin suunnittelemaansa asuntoon.

– Tykkään kuunnella musiikkia, kun käyn suihkussa ja saunassa. Siitä se ajatus varmaan lähti, nauraa Robin Salmi muistellessaan, miten päätyi haluamaan kylpyhuoneen allaskaappiin integroidun kaiuttimen.

Kaiutin oli yksi niistä toiveista, joita Robinilla oli ostamaansa asuntoon. Samalla se oli yksi mieleenpainuvimmista toiveista, joita Pohjola Rakennuksen palvelukoordinaattori Minna Kinnunen on urallaan kohdannut.
– Mahtinokan 125 asuntoon mahtui monen monta muutostoivetta. Robin jäi kuitenkin hyvin mieleen, sillä hänellä toiveita oli poikkeuksellisen paljon, Minna nauraa.

Robin Salmi, 31, teki kaupat Espoon Mahtinokan 13. kerroksen kolmiosta keväällä 2020. Kaupantekovaiheen jälkeen alkoi oman asunnon pintamateriaalien ja muiden muutostöiden suunnittelu. Näissä asioissa häntä auttoi Minna Kinnunen.
Soitin Minnalle aika monta kertaa, milloin mistäkin, Robin virnistää.
Niin monta kertaa, että lopulta vein Minnalle herkkukassin kiitokseksi kaikista niistä järjestelyistä, joita hän vuokseni teki.

Minnalle asukkaiden vaativimpienkin toiveiden toteuttaminen on kuitenkin hänen työnsä suola. Vaikka ihan kaikkia toiveita ei aina voisikaan toteuttaa, Minnan tehtävä on selvittää mahdollisuuksia ja auttaa asukkaita löytämään vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Mikrosementti taisi olla ainoa toive, johon Minna sanoi ei, sillä sen vedeneristysominaisuuksiin katsottiin liittyvän liian iso riski suuressa taloyhtiössä, Robin muistelee.
Mutta hyvä kun kysyit. Tuli sekin asia selvitettyä, Minna hymyilee.

Vaihtoehtoinen ratkaisu kylpyhuoneeseen löytyi tyylikkäistä laatoista.
Minnan kokemus ja näkemys pelastivat muutamalta väärältä valinnalta pintamateriaalien valintavaiheessa. Siitä sain kipinän palkata ammattilaisen myös sisustussuunnitteluun, Robin kertoo.
Ammattilaisen näkemys on osoittautunut erityisen arvokkaaksi silloin, kun pitäisi hahmottaa kokonaisuuksia pääsemättä paikan päälle.

Kylpyhuoneen kaiuttimen toimivuus on kuitenkin ehditty tarkistaa jo hyvissä ajoin ennen muuttopäivää.
Kaiutin toimi hyvin! Sen sijaan kiukaaseen toivoin lisää kiviä, Robin kertoo muuttotarkastuksesta, jossa tehdään mahdollista listaa vielä tarvittavista korjauksista.
Yhteistyö Pohjola Rakennuksen kanssa on ollut erittäin mukavaa ja toimivaa koko rakennusvaiheen ajan, Robin kiittelee.
Se on myös opettanut paljon.
Ostoprosessin alkuvaiheessa olin pihalla ihan perusasioistakin, kuten mikä on RS-kohde ja miten määräytyy hoitovastike, yhtiövastike, tonttivuokra ja niin edelleen. Näitä asioita piti vähän opiskella.
Pohjola Rakennus on kuitenkin ollut puhelinsoiton päässä koko prosessin ajan.
Ja mikä parasta, apua saa vielä muuton jälkeenkin. Ison ja vakaan toimijan kanssa voi luottaa siihen, että jos jotain korjattavaa vielä ilmenee, se myös korjataan.

 

Neliosaisen sarjan ensimmäisessä osassa kerroimme, mikä sai Robinin lähtemään Punavuoresta Espooseen. Toisessa osassa kerroimme, mitä tapahtui ostopäätöksen ja muuttopäivän välillä. Kolmannessa osassa pääsemme mukaan siihen hetkeen, kun Robin saa uuden kotinsa avaimet ja kantaa ensimmäiset tavarat sisään. Neljännessä osassa kuulemme, miten elämä uudessa kodissa on alkanut sujua. Lähde mukaan kotimatkalle!