Skip to content

Kotimainen rakennusyhtiö keksi täysin erilaisen tavan yllättää uudet asukkaat – tästä muuttolahjasta jää kaikille hyvä mieli

27.06.2022

Artikkeli on tuotettu yhteistyössä Etuoven Rakennuttaja Studion kanssa


Valtakunnallisesti toimiva Pohjola Rakennus mietti, mikä voisi ilahduttaa asukkaita vielä enemmän kuin tavaralahja.

Yli 30 vuoden ajan kerrostaloja suomalaiskaupunkeihin rakentaneella Pohjola Rakennuksella on tapana jakaa uusille asunnon ostajille muuton yhteydessä muuttolahja. Nyt selviytymispakkaukseksi kutsutulle lahjalle on tarjolla täysin uudenlainen vaihtoehto.

Uudet asukkaat voivat halutessaan vaihtaa muuttolahjansa lahjoitukseksi hyväntekeväisyyteen. Pohjola Rakennus lahjoittaa asukkaan puolesta sata euroa eli selviytymispakkauksen arvoisen summan. Pohjola Rakennuksen ympäristöpäällikkö Karoliina Hakala kertoo yhtiön tarjoavan lahjoituksille sekä yhteiskunnallista että ympäristötyötä tekevät vaihtoehdot.

Kohteeksi voi valita vähävaraisia perheitä auttavan Hope ry:n tai Itämeren suojelua edistävän John Nurmisen Säätiön.

– Kotimaisena perheyrityksenä meille on tärkeää tukea suomalaisia perheitä. Toimimme monissa rantakaupungeissa, joten Itämeren suojelu oli toinen selvä valinta. Haluamme auttaa konkreettisissa hankkeissa Itämeren ravinnekuormituksen vähentämiseksi.

Mahdollisuus lahjoitukseen koskee noin 600 tänä vuonna valmistuvaa kotia, joista ensimmäinen on muuttovalmis keväällä 2022.

Hakala uskoo, että monet asukkaat innostuvat valitsemaan lahjoituksen. Hyväntekeväisyyteen osallistuminen ei voisi olla helpompaa, kun se tehdään asukkaan puolesta.

– Ihmiset ovat yhä tietoisempia kulutuksen ympäristövaikutuksista ja arvostavat nykyään materian sijaan aineettomia lahjoja. Lahjoittamalla saa myös itselle hyvän mielen.

Ei turhaa tavaraa uuteen kotiin

Entä mitä muuttolahja oikein tarkoittaa? Myös sen sisällössä on huomioitu vastuullisuus. Huopakassissa on muuttopäivään helpotusta tuovia käyttötavaroita sekä pieniä herkkuja uuden kodin juhlistamista varten. Selviytymispakettia suunniteltaessa on mietitty, millaisia asioita tyhjään asuntoon saapuvat asukkaat saattaisivat tarvita. Paketin sisältö vaihtelee hieman, mutta viime aikoina sieltä on löytynyt esimerkiksi Tony’s Chocolonely -Reilun kaupan suklaata, wc-paperia sekä Lapuan Kankureiden pyyhkeet tai laudeliinat.

– Olemme halunneet valita vastuullisia tuotteita sekä tukea kotimaisia yrittäjiä, kertoo Hakala.

Jos asiakas ei ole tehnyt valintaa lahjoituksen ja selviytymispakkauksen välillä, lahjoitetaan puolet summasta Hope ry:lle ja toinen puoli John Nurmisen Säätiölle.

Vastuullisuuden merkitys vahvistuu asuntokaupoissa

Vastuullisuuden tärkeys näkyy Pohjola Rakennuksen eettisissä ohjeissa ja ympäristöohjelmassa. Myös yhteistyökumppaneilta odotetaan sitoutumista samoihin arvoihin. Yhtiö määrittää tänä vuonna omasta toiminnastaan kertyvän hiilijalanjäljen ja haastaa sitten itse itsensä pienentämään sitä.

– Pyrimme toimimaan mahdollisimman ekologisesti ja jatkuvasti parantamaan toimintatapojamme. Meille on tärkeää edistää kiertotaloutta ja kehittää henkilöstön ympäristöosaamista.

Hakala uskoo, että ekologisuus ja vastuullisuus vaikuttavat jatkossa yhä enemmän asuntoa etsivien ihmisten ostopäätökseen.

– Ilmastonmuutoksen myötä omien kestävien valintojen merkitys korostuu. Energiamuodot ja kodin materiaalit kiinnostavat ihmisiä.

Hakalan mukaan kaikki Pohjola Rakennuksen talot pyritään rakentamaan jatkossa A-energialuokkaan, minkä tarkoituksena on vähentää energian kulutusta tehokkaasti.

– Jokaisessa hankkeessa mietimme energiamuodon saatavilla olevien vaihtoehtojen mukaan ja tarkastelemme maalämmön hyödyntämismahdollisuutta. Myös aurinkopaneelien ja viherkattojen mahdollisuudet käydään läpi.

Henkilöstön hyvinvoinnista huolehtiminen on myös merkittävä osa Pohjola Rakennuksen vastuullisuusstrategiaa. Siihen kuuluu muun muassa työturvallisuuden jatkuva kehittäminen, alueelliset työhyvinvointitoimikunnat sekä nollatoleranssi kaiken häirinnän ja kiusaamisen suhteen.

– Henkilöstö on yhtiön tärkein voimavara, jota muistetaan myös kiittää. Henkilöstötyytyväisyyskyselyjen tulokset kertovat, että työ on kantanut hedelmää, sanoo Hakala.